Хмарні сервіси стають все популярнішими впродовж останніх років. Що мають знати НУО про хмарні сервіси перед тим, як впроваджувати їх використання? Як працівники НУО можуть визначити, який хмарний сервіс покращить роботу організації? Ми ознайомимо вас із базовою термінологією хмарних сервісів і окреслимо їхні переваги та недоліки.
Яка різниця між хмарним і традиційним програмним забезпеченням?
Програмне забезпечення, встановлене на персональному комп’ютері, виконує всі операції на ньому. За допомогою хмарного програмного забезпечення центр обробки даних, який знаходиться за межами вашої організації, виконує більшу частину роботи. Ви просто бачите результати на своєму екрані.
«Хмарні обчислення» є онлайн альтернативою тим процесам, які зазвичай організації виконують самостійно. Для прикладу, веб-сервіс пошти – це онлайн-альтернатива хостингу серверу електронної пошти.
Більшість послуг «хмарних обчислень» можна отримати через веб-браузери: Microsoft Internet Explorer, Microsoft Edge, Mozilla Firefox або Google Chrome. Ви можете також використовувати деякі хмарні сервіси через спеціальний мобільний додаток або браузер на смартфоні та планшеті. Хмарні сервіси не вимагають складного обладнання, яке працює на спеціалізованому програмному забезпеченні.
Три основні типи хмари: інфраструктура, платформа і програмне забезпечення
Хмарні обчислення можна розділити на три основні типи. Вони відомі як «інфраструктура як послуга», «платформа як послуга» і «програмне забезпечення як послуга».
Якщо ваша організація не розробляє або налаштовує власне програмне забезпечення, то ваш інтерес в області хмарних обчислень в більшості випадків буде в галузі «програмне забезпечення як послуга» (SaaS).
Інфраструктура як послуга (IaaS)
«Інфраструктура як послуга» (IaaS) включає в себе послуги зберігання, резервного копіювання та безпеки. Прикладом може служити Amazon Web Services, які містять базу даних, сховище, віртуальний приватний сервер і послуги підтримки. Багато SaaS додатків покладаються на веб-сервіси Amazon або інших постачальників IaaS.
Передача голосу по інтернет-протоколу (VoIP) послуг телефонного зв’язку є ще одним прикладом IaaS.
Платформа як послуга (PaaS)
Продавці платформ як послуг (PaaS) забезпечують рамки і базовий набір функцій, які клієнти можуть налаштувати і використовувати для розробки власних додатків. Приклади послуг PaaS містять Google App Engine, Force.com від Salesforce, і Microsoft Azure.
Програмне забезпечення як послуга (SaaS)
SaaS містить будь-яке програмне забезпечення або сервіси онлайн, які ви отримали як щомісячну підписку. Це найпоширеніший варіант хмарного сервісу, який використовують невеликі офіси. Деякі додатки SaaS потребують складного налаштування, і, можливо, вам треба буде скористатися послугами консультанта, щоб їх встановити. Проте вони, як правило, не вимагають спеціальних знань для повсякденного використання. Приклади послуг SaaS – Microsoft Office 365, Google Apps і Salesforce.
Що потрібно знати, якщо Ви розглядаєте можливість використання хмарних сервісів?
Хмарні сервіси мають багато переваг, але вони не є корисними для кожної НУО. Перед тим, як прийняти рішення про використання хмарних сервісів, розгляньте наступні переваги і недоліки.
Переваги «Хмарних обчислень»
- Зниження потреби в підтримці і програмному забезпеченні. Хмарні обчислення, як правило, не вимагають чисельного ІТ-персоналу, оскільки зникає потреба в управлінні програмним забезпеченням. Хмарні сервіси не вимагають потужних комп’ютерів, тож вам не потрібно часто оновлювати техніку.
- Можливість працювати в будь-якому місці і в будь-який час. Хмарне програмне забезпечення дозволяє співробітникам працювати з дому. Крім того, хмарні інструменти полегшують співпрацю з людьми, які перебувають за межами вашої НУО.
- Екологічний вибір. Величезні центри зберігання інформації вимагають багато електроенергії, однак вони екологічніші, ніж тисячі потужних настільних комп’ютерів.
Недоліки «хмарних обчислень»
Безпека і доступність. Можливо, Ви чули про порушення безпеки хмарних сервісів. Ви, безумовно, повинні зважати на наслідки втрати даних вашої НУО. Проте пам’ятайте, що більшість порушень безпеки викликані людськими помилками.
Співробітники НУО можуть також турбуватися про доступність хмарних сервісів. Проте побоювання з приводу доступності іноді основані на ідеальному баченні поточної ситуації організації. Насправді ж організація з локальною системою не завжди може працювати відмінно, не маючи кадрових ресурсів для ІТ-менеджменту. В хмарі безпека та управління знаходяться в руках підготовлених, відданих своїй справі фахівців.
Постачальники хмарного сервісу можуть припинити надавати послуги. Завжди є шанс, що нова компанія може вийти з бізнесу або скасувати обслуговування. При оцінці постачальників дізнайтеся, як можна отримати дані назад у випадку завершення роботи сервісу. Кращі сервіси дозволяють завантажувати дані в стандартному форматі
Необхідність надійного підключення до інтернету. Організації знадобиться більше пропускної здатності і надійніше підключення до Інтернету, щоб використовувати хмарні інструменти. Якщо постійний доступ до мережі, швидкість з’єднання, або пропускна здатність є проблемними, хмарні сервіси краще не використовувати.
Висновки
Хмарні обчислення залишаються важливою сферою технологій для НУО. Але які елементи вашої ІТ-інфраструктури ви можете переносити в хмару й коли – залежить від організації.
Навіть якщо ви не зовсім готові до хмари зараз, ви можете знайти якісний хмарний сервіс пізніше, оскільки хмарні технології розвиваються постійно.
Матеріал опубліковано в рамках міжнародної ліцензії Creative Commons 4.0. Детальніше про доступне програмне забезпечення для українських НУО читайте на сторінці Програми технологічної підтримки неприбуткових організацій України (TechSoup Україна).